torstai 3. heinäkuuta 2014

Alkusanoja



Tarkoitukseni olisi kirjoitella melko tuoreesta elämän muutoksestani eli muutosta Hollantiin. Ja siitä miltä elämä täällä Hollannissa näyttäytyy savolaistytön silmiin.

16.5.2014 – Tämä päivämäärä muistuttaa minua suuresta muutoksesta. Tuona aamuna odottelin junaa pienen savolaiskaupungin asemalla. Mukanani minulla oli kannettava tietokone sekä kaksi matkalaukkua. Edessäni näin vain suuren tyhjän aukon. Olin odottanut tuota päivää kauan. Laskenut viikkoja ja päiviä tuohon suureen h-hetkeen.  Kun juna lipui asemalle halasin minua saattamaan tullutta tätiäni tiukasti ja nousin junaan haikeutta ja intoa puhkuen. Viimeiset kuukaudet olin odottanut tätä päivää kuin kuuta nousevaa ja kun se vihdoin tuli olo oli jotenkin tyhjä ja turta. Mikä saattoi johtua myös orastavasta flunssasta jonka olin onnistunut kehittelemään.


Nyt kun jälkeen päin mietin tuota päivää ja päiviä ennen sitä niin pistää mietityttämään että minkä takia ne haikeat ja pelottavat ajatukset piti aina salata. Muille ihmisille koitin puhua vain muuton positiivisista puolista, mutta epäilykseni salasin. En tietenkään halunnut että kukaan huolestuu turhaan. Olen päättänyt pärjätä täällä ja sitten mennäänkin vaikka läpi sen kuuluisan harmaaan kiven. 

Nyt olen oppinut myöntämään sen että ei elämä helppoa täällä ole ja koti-ikävä on välillä valtava. Silti haluan asua täällä, oppia kielen ja tulla osaksi kulttuuria. Asiaan taitaa kyllä vahvasti vaikuttaa hollantilainen poikaystäväni. Ilman hanta tämä olisi paljon hankalampaa.  Täytyy kyllä nostaa hattua niille jotka ulkomaille muuttavat ilman minkäänlaista tukiverkostoa. Itselle kun vieläkin tuottaa ongelmia perusasiat kuten supermarketissa käyminen. Silloin on paljon helpompaa kuin on joku joka kertoo sinulle mihin kauppaan kannattaa mennä, mitä haluamasi tuotteet ovat paikallisella kielellä ja minkälaisessa pakkauksessa se mahdollisesti on. Kaupan henkilökunnalta kysyminen on yleensä ihan tyhjän kanssa varsinkin jos vähän erikoisempi tuote on kyseessä. He vain pomppottavat henkilön luota toiselle ja välttämättä et silti löydä etsimääsi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti